Nye regler og nytt navn for Air 50

Postet av Kisen Miniatyrskytterlag den 24. Mar 2016

Vinnerne i 2014. Siri Mortensen og Håkon Sørli

Under EM kom det nye regler for det som ble betegnet som Air 50. Nå kalles det Mix Team. Under NM er det hele 37 lag som til nå er påmeldt i denne øvelsen som ble offisiell NM-øvelse i fjor. Taket vi har satt er 42 lag så det er fortsatt mulighet for fem lag til!

Det nye er at semifinalen vil bestå av åtte lag. Kommer man blant de åtte beste vil det bli trukket ut to grupper som skyter samtidig. Poengsummen i kvalifiseringen vil med andre ord ikke ha noen betydning for i hvilken gruppe man kommer.

I semifinalen skytes det etter samme prinsipp som under finaler. Det skytes to serier på tre skudd og en serie på to skudd. Etter dette begynner elimineringen. Til slutt så går nest beste lag til bronsefinalen og det beste laget til gullfinalen.

I finalene skytes ett og ett skudd. Det første laget som kommer til fem poeng vinner.

Kvalifiseringen skytes på hovedbanen, mens semifinalene og medaljefinalene skytes på finalebanen. Dette skal bli moro og spennende!

Her er hele reglementet