Johanna er landslagsspiller!

Postet av Kjetil Aamlid den 2. Sep 2024

Ny landslagsspiller fra Birkenes IL Fotball

Det er med stor stolthet vi i BIL Fotball mottok beskjeden fra NFF at stortalentet vårt Johanna Fedeler skal representere Norges U15-landslag i privatkampene mot Sverige. Kampene spilles 17. og 20.september på henholdsvis Jessheim Stadion og Skjetten Stadion.

Trener mye

Johanna har gått gradene i BILs barne- og ungdomsavdeling fra hun var liten. De seneste årene har hun hospitert både med guttelag på egen alder og på vårt senior damelag.

Johanna har et stort ønske om å nå toppfotballen. Hun har over flere år vært svært treningsvillig og søker miljøer både internt i egen klubb og eksternt for å få best mulig kvalitet i treningshverdagen. Hun står også gjerne alene, eller sammen med gode klubbvenninner i Birkenesparken for å trene ekstra.

Det siste året har hun også ukentlig reist til Kristiansand for å hospitere med IK Start Kvinner.

Vilje og evne til å lære

Johanna er svært læringsfokusert og samarbeider godt med trenere, medspillere og rådgivere for å utvikle seg. Over tid har hun nøye fulgt opp halvårsplanene som hensyntar både trening, hvile og belastning. Fra klubbens side er det Trond Endresen som har fulgt Johanna tettest de siste årene. Han har fungert som rådgiver og sparringspartner sammen med Johanna selv, hennes foreldre, og andre ressurspersoner i både krets og NFFs landslangsskoleprogram. Trond er tydelig stolt når uttaket ble

- Mi æ gørrstolte av Johanna! Det er rett og slett fantastisk!

Forbilde og inspirasjon

Johanna er et forbilde, inspirasjon og ikke minst et bevis for yngre jenter i klubben at man kan nå målene sine i Birkenes IL. Om man er dedikert, har kvalitet og råskap i treningshverdagen, samt gode hospiteringsordninger på tvers av lag og eksternt, kan man nå langt selv i en breddeklubb som Birkenes.

Tredje landslagsspiller fra BIL i historien

Johanna er den tredje Birkenesspilleren som har blitt tatt ut av NFF til landslagssamling.

Amalie Snøløs var den første da hun ble tatt ut på U16-landslaget i 2012. Senere samme år ble hennes klubbvenninne, Eline Glamsland tatt ut på U15-landslaget.

Stolt leder

Leder i BIL Fotball, Kjetil Aamlid er også stolt og imponert.

- Tenk at BIL får en ny landslagsspiller i selveste 100-årsjubileet! Det er utrolig kult og vanvittig imponerende det den jenta får til.

Johanna skal ha all mulig ære for den jobben hun har lagt ned og det hun klarer å oppnå, men fotball er et lagspill. Så dette er en også en hyllest til trenere, lagvenninner og andre ressurspersoner som har stått sammen med Johanna opp gjennom årene.

Gratulerer med uttaket Johanna! Vi gleder oss til å følge deg videre og ønsker deg masse lykke til i privatlandskampene mot Sverige.

#vårt1924